Cum au schimbat englezii Constanța între 1857 și 1882

Dobrogea Explore
Dobrogea Explore
4 Min Read

🟢 Știai că la Constanța a locuit, în secolul al XIX-lea, o comunitate de 200 de englezi? Timp de 25 de ani, aceștia au influențat decisiv evoluția orașului-port.

Cristian Cealera, autorul volumului Comunitatea britanică din Kustendjie (1857-1882) – Portrete din trecut, ne-a povestit despre perioada în care englezii au schimbat fața Constanței.

Context istoric

🔍 Dobrogea s-a aflat sub stăpânire otomană timp de peste patru secole. După războiul Crimeii (1853-1856), Marea Neagră a fost deschisă comerțului liber, iar Imperiul Otoman a căutat colaborări cu puterile occidentale.
📌 În acest context, compania britanică Danube and Black Sea Railway and Constanța Harbour (DBSR) a obținut două concesiuni majore: exploatarea portului Constanța și construirea căii ferate Constanța–Cernavodă.

Un oraș în schimbare

🟡 Înaintea sosirii britanicilor, Constanța avea câteva sute, cel mult două mii de locuitori. Populația era preponderent musulmană, dar și multietnică.
💡 Lucrările aduse de concesiuni au atras muncitori, comercianți și investitori. În jurul anului 1880, orașul depășea 5.000 de locuitori.
În port lucrau sute de oameni, iar un inginer britanic nota că se vorbeau aici peste 30 de limbi.

Cartierul „New Town”

🔹 Britanicii și-au construit propriul cartier, pe țărmul vestic, numit „New Town”. Aici au ridicat peste 400 de clădiri – locuințe, magazine, depozite și spații industriale.
🔎 Jurnalul lui Edith Perkins Barclay, soție de inginer, descrie viața comunității, primul brad de Crăciun din 1860 și atmosfera unei comunități unite, dar oarecum separate de restul orașului.

Personalități remarcabile


✅ William Henry Cullen – primul medic al comunității, pasionat de ornitologie și colecționar de antichități. Multe dintre piesele adunate se află astăzi la British Museum.

✅ Abraham Irvin Bolton – al doilea medic britanic, care a rămas la Constanța după 1882, fondând farmacia Bolton.

✅ Samuel White Baker – viitor explorator african, a lucrat doi ani în Constanța, scriind despre Dobrogea în presa londoneză.

Impact economic și cultural

🔵 Calea ferată a scurtat drumul cerealelor din Cernavodă către port. Acestea erau încărcate pe vase cu aburi și expediate spre Constantinopol, Mediterană sau chiar Marea Britanie.
Britanicii au modernizat portul, folosind ruinele celui genovez. Au construit diguri, cheiuri, magazii și au adus primele locomotive, botezate „Ovidius” și „Tomis”.
Au păstrat legătura cu țara lor, primeau ziare britanice, organizau ceaiuri și respectau tradițiile. În același timp, au promovat descoperirile arheologice locale, deși unele au fost trimise în Anglia.

Sfârșitul concesiunii

🟠 În 1882, statul român a răscumpărat concesiunile cu aproape 17 milioane de lire sterline. Portul și calea ferată au intrat în administrarea României. Majoritatea britanicilor au plecat, însă câțiva au rămas definitiv.

O moștenire vizibilă

🔍 Comunitatea britanică a adus la Constanța primele elemente ale modernității urbane: infrastructură, organizare, comerț internațional.
Chiar dacă prezența lor a avut motivații economice, influența asupra dezvoltării orașului a fost majoră și durabilă.

👉 Cum crezi că ar fi arătat Constanța astăzi fără această etapă de modernizare din perioada britanică? Spune-ne părerea ta în comentarii sau scrie-ne la dobrogea.explore@gmail.com.

Distribuie acest articol
Lasă un comentariu