Cu secole în urmă, oamenii au construit automate care imitau viața. Azi, încercăm să învățăm mașinile să o înțeleagă. „E-Waste E-Motion”, spectacolul creat de regizoarea Marina Hanganu, pornește de la această continuitate: fascinația pentru mișcarea artificială și întrebarea veche, dar mereu actuală — cât de mult din umanitate se poate transmite unui mecanism?
„E-Waste E-Motion” este o robo-fabulă
Această robo-fabulă face parte dintr-un proiect de cercetare artistică dedicat relației dintre oameni și tehnologie. În același timp, vorbește despre responsabilitatea noastră față de deșeurile electronice. Este un spectacol scurt, dar intens, în care emoția și curiozitatea se întâlnesc pe terenul comun al teatrului și roboticii.
Premiera a avut loc la Buzău, în sala Centrului Muzeal „I.C. Brătianu”. Proiectul, coordonat de Teatrul „George Ciprian”, a fost prezentat ca o premieră națională și un experiment unic la nivel internațional. Spectacolul are zece reprezentații la Buzău, iar intrarea este gratuită. Durata: 30 de minute, extinsă la 45 prin interacțiunea publicului cu instalația.
Spectacolul a fost prezentat și la Liceul Internațional de Informatică din Constanța. „Îmi place această încrengătură între tehnică și artă. Încercăm să transmitem sentimente”, a spus Marius Dumitrescu. Publicul a înțeles că emoția nu este exclusiv umană — poate fi proiectată, simțită, reprodusă de mecanisme care ne reflectă.
Finanțare și parteneri
Proiectul este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național, cu un buget de 250.000 de lei și o cofinanțare de aproape 39.000 de lei din partea teatrului. Parteneri: UNATC „I.L. Caragiale”, Colegiul Național „B.P. Hasdeu”, Liceul Teoretic Internațional de Informatică din Constanța și Asociația ENVIRON.
Ideea artistică
Marina Hanganu propune un „teatru în miniatură”, o lume autonomă care se mișcă singură. Inspirația vine din automatele vechi și din romanul „Clara și Soarele”. „Am dori să deschidem întrebări, mai degrabă decât să oferim răspunsuri, despre relația noastră cu dispozitivele inteligente”, explică regizoarea. Pentru ea, tehnologia este o oglindă a umanului, nu un înlocuitor al lui. Roboții joacă roluri de roboți, asumându-și propriul statut scenic.
Cum funcționează spectacolul
Pe scenă apar un robot umanoid, o oglindă inteligentă, un fotoliu inteligent, un braț robotic, jucării și un aspirator. Toate spun povestea unor roboți abandonați, capabili să comunice și să simuleze sentimente, care își retrăiesc amintirile alături de foștii lor utilizatori. Actrița Smaranda Găbudeanu le dă voce tuturor, printr-un proces de înregistrare și sincronizare complex. „În spatele tuturor personajelor se află o singură actriță”, spune echipa.
Echipa
Coordonare: Marina Hanganu. Manager: Gina Chivulescu. Actriță: Smaranda Găbudeanu. Inginer: Marius Dumitrescu. Design: Maria Mandea. Artiști new media: Cristina Bodnărescu și George Urse (Ethics of Joy). Programare: Antonie Suciu, fost olimpic la matematică, student în Olanda. Elevii de la Liceul de Informatică din Constanța au participat la prototipare și testare.
Munca tehnică
„Este un vis devenit realitate”, spune inginerul Marius Dumitrescu, coordonatorul echipei de robotică din Constanța. Roboții au fost proiectați, construiți și testați local. Prototipurile au fost împinse până la limită pentru a identifica slăbiciunile. „Varianta actuală este perfect funcțională.” Întregul software a fost scris de un elev al Liceului Internațional de Informatică Constanța, în aproximativ o lună. În spectacol se folosesc acumulatori proveniți din baterii auto uzate, recondiționate pentru scenă — un mesaj tehnic și ecologic deopotrivă.
Educație și reciclare
Proiectul include ateliere pentru elevi din Buzău și Constanța. Tinerii au lucrat la designul roboților, la modelare 3D și la scenariu. Au participat și la prezentări despre reciclarea deșeurilor electronice, susținute de Asociația ENVIRON. Publicul este invitat să aducă dispozitive mici, nefolosite, pentru a le depune în „Cimitirul Obiectelor” – o instalație interactivă care rămâne deschisă și între reprezentații.
„Este, într-un fel, un teatru de păpuși al viitorului”, afirmă actrița Smaranda Găbudeanu. Roboții nu imită oamenii, ci își joacă propriile roluri. Pentru actriță, provocarea a fost să lucreze fără parteneri vii, într-un dialog cu mecanisme. Un exercițiu de singurătate, dar și de precizie.
Mesajul care rămâne
„E-Waste E-Motion” nu oferă răspunsuri definitive. Pune sub lupă relația noastră cu tehnologia, dar și atașamentul față de obiecte. Ne provoacă să privim diferit dispozitivele care ne înconjoară și să ne gândim la viața lor de după noi.
Proiectul reunește artă, educație și inovație. Creează un spațiu de reflecție despre viitorul teatrului și al omului. O inițiativă curajoasă, în care roboții devin oglinzi și parteneri de dialog.
Ce părere ai despre roboți ca „actori” pe scenă? Crezi că pot transmite emoție sau doar o imită? Scrie-ne în comentarii sau la dobrogea.explore@gmail.com